Abu Dzar radhiyallahu ‘anhu berkata: Rasulullah Shallallahu ‘alaihi
wasallam bersabda: “Tidak ada suatu perkara pun yang dapat mengembalikan
(menghampirkan kamu) kepada Allah, lebih afdhal daripada perkara yang telah
keluar dari-Nya sendiri yakni Al-Qur’an.”
[Hadith riwayat Hakim dan dishahihkan oleh Abu Daud dan Tirmizi
daripada Abu Umamah]
Penjelasan:
Telah terbukti daripada beberapa hadith bahawa tiada sesuatu pun
yang dapat mengatasi Al-Qur’an dalam penghampiran diri kepada Allah Subhanahu
wa Ta’ala.
Penjelasan hadith ini bahawa membaca Al-Qur’an adalah cara paling
baik untuk menghampirkan diri kepada Allah Subhanahu wa Ta’ala dapat difahami
daripada tafsir Maulana Shah Abdul Aziz Dehlawi rahimahullah. Ringkasan
daripada tafsir yang beliau telah tuliskan ialah:
“Suluk ila Allah atau sifat IHSAN adalah nama bagi menunjukkan
keadaan bahawa Allah Subhanahu wa Ta’ala hadir dalam HATI. Keadaan tersebut
dapat dihasilkan melalui tiga cara. Pertama ialah “tasawur” yang dikenali dalam
istilah syarak dengan ‘tafakkur dan tadabbur’ (memikir dan merenung), sementara
dalam istilah tasawuf pula dikenali sebagai “muqarabah’. Kedua ialah ZIKIR
secara lisan; dan Ketiga ialah MEMBACA Al-Qur’an. Oleh kerana itu, cara yang
pertama, iaitu MURAQABAH adalah sebenarnya zikir qalbi (zikir dengan hati),
maka sebenarnya semua cara tersebut hanyalah DUA cara; yang pertama ZIKIR, sama
ada melalui lisan (lidah) ataupun melalui hati. Yang kedua ialah membaca
Al-Qur’an.
Dengan menyebut berulang kali apa-apa sahaja lafaz yang dimaksudkan
sebagai nama Allah Subhanahu wa Ta’ala adalah ZIKIR dan merupakan asbab kepada ‘mudrikah’
iaitu memahami dan mengenali kepada Zat yang diingati itu sehingga seolah-olah
Zat itu hadir dalam hati (istihdar). Keadaan HADIR dalam hati yang berterusan
ini dinamakan ‘ma’iyyat’ (keadaan bersama) yang dinyatakan dalam hadits
berikut:
Maksudnya: “Hamba-Ku sentiasa
mendekati-Ku dengan ibadah-ibadah nawafil (ibadah sunat) sehingga Aku
mencintainya (menyayanginya). Lalu Aku menjadi pendengarannya yang dia gunaan
untuk mendengar. Aku menjadi penglihatannya yang dia gunakan untuk melihat, Aku
menjadi tangannya yang dia gunakan untuk memegang dan Aku menjadi kakinya yang
dia gunakan untuk berjalan...”
Apabila seseorang itu menjadi hampir dengan Allah Subhanahu wa Ta’ala
melalui ibadahnya yang banyak, maka Allah Subhanahu wa Ta’ala akan menjadi
PENJAGA kepada anggota-anggotanya. Mata, telinga dan semua anggota badannya
akan patuh dan menurut kehendak Allah Subhanahu wa Ta’ala. Hadith di atas
menyebut tentang ibadah-ibadah sunat kerana ibadah-ibadah fardhu (wajib) adalah
sesuatu yang sudah ditentukan dan tidak boleh ditambah. Keadaan yang disebut
dalam hadith di atas akan terhasil apabila KEHADIRAN Allah Subhanahu wa Ta’ala
berterusan dalam hati (iaitu dengan selalu mengingati dan menyebut Allah).
Maksud hadith Qudsi di atas ialah Allah Subhanahu wa Ta’ala memberi
perhatian dan tumpuan kepada mereka yang mengingati dan mencari-Nya, lebih
daripada usaha mereka sendiri. Apabila INGATAN daripada orang yang berzikir itu
berterusan, maka perhatian dan tumpuan Allah Subhanahu wa Ta’ala kepadanya jua
akan berterusan. Oleh kerana kalamullah (Al-Qur’an) tidak lain tidak bukan
adalah ZIKIR dan tidak ada satu ayat pun yang sunyi daripada zikir serta
tawajjuh kepada Allah Subhanahu wa Ta’ala, maka keadaan yang sama didapati
melalui PEMBACAAN Al-Qur’an. Walau bagaimanapun, pada Al-Qur’an terdapat
tambahan satu perkara khusus yang boleh menyebabkan bertambahnya penghampiran
diri kepada Allah Subhanahu wa Ta’ala. Perkara yang khusus itu ialah setiap
perkataan mengandungi sifat dan kesan pengucapnya.
Satu perkara yang jelas dan nyata ialah membaca berkali-kali
syair-syair (puisi) daripada orang yang fasiq dan fajir akan meninggalkan kesan
yang buruk kepada kita. Sementara, syair-syair daripada orang muttaqin
(orang-orang bertakwa) akan membawa kesan dan hasil yang baik. Oleh kerana itu
juga, berlebih-lebihan dalam mempelajari ilmu mantik dan falsafah akan membawa
kepada sifat SOMBONG dan TAKBUR. Sebaliknya, menyibukkan diri dengan
hadith-hadith Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam akan melahirkan sifat
rendah diri.
Oleh kerana perkataan-perkataan sentiasa mengandungi kesan-kesan
penuturnya, maka kerana itulah mengulang-ulangi perkatan (kalam) Allah
Subhanahu wa Ta’ala pasti akan melahirkan kesan-kesan dan penghampiran dengan
penutur (orang yang mengucapkan) perkataan itu.
Selain itu, kebiasaan setiap penulis ialah apabila ada orang
mengambil berat membaca tulisannya, maka secara tabi’i penulis itu akan memberi
tumpuan dan perhatian kepada orang tersebut. Oleh kerana itu, perhatian yang
LEBIH daripada Allah Subhanahu wa Ta’ala kepada orang yang mengulang-ulangi
perkataan-Nya (Al-Qur’an) adalah satu perkara yang lumrah dan pasti. Tumpuan
yang lebih daripada Allah Subhanahu wa Ta’ala inilah yang akan menyebabkan
seseorang pembaca Al-Qur’an itu lebih HAMPIR kepada Allah Subhanahu wa Ta’ala.
Semoga Allah Subhanahu wa Ta’ala mengurniakan NIKMAT ini kepada
saya dan anda juga.
[Petikan ringkas daripada buku “Fadhilat Amal” oleh Syeikh Maulana
Zakaria bin Yahya (rahmatullahi ‘alaih)]
Membaca Al-Qur'an |
Orang buta membaca Al-Qur'an (Braille) |
1 ulasan:
👍👍🌷🌷
Catat Ulasan